2017
Startside

Videoer på YouTube

Portræt på DK4 med 3 patienthistorier

Kræft - de forbudte kure


Protektor for kræftforeningen Tidslerne Ghita Nørby
| Vitaminer og mineraler | Artikler
Proteiner - kroppens mursten
Anne Sørensen

   Anne Sørensen,
Kostvejleder og Madsnedker ®,
forfatter, Ribe

Hjemmeside

Proteiner er kroppens byggestene - livsnødvendige for alle celler

Proteiner er nødvendige for alle livsformer, og for rigtig mange funktioner i vores krop. Proteiner kan kaldes kroppens byggestene eller mursten, som når der skal der bygges et hus. Kroppen er vort hus. De udgør i  mennesker ca. 75 % af tørstoffet.

Kød og fisk har i årtusinder udgjort menneskets kost, og frem til i dag ville kroppen ikke være i stand til at  overleve uden sunde proteiner. Til de råstoffer, som er afgørende for menneskets stofskifte, hører de  essentielle fedtsyrer, mange værdifulde vitaminer, mineraler, sekundære plantestoffer, men også værdifulde og sunde proteiner af god kvalitet (og gerne økologisk).

Proteinerne spiller en særlig rolle, da de leverer livsvigtigt råmateriale til kroppen i form af aminosyrer. Aminosyrerne er uundværlige for kroppens celler til at udføre reparationer. De er afgørende i forbindelse med dannelsen af blandt andet hormoner, immunceller, muskulatur og bindevæv. I alt findes der 20 forskellige aminosyrer. Vi er dog kun i stand til selv at danne ca. halvdelen af disse, og dem vi ikke selv kan danne – kaldes derfor essentielle aminosyrer. Essentielt betyder at det er livsnødvendigt – og siger noget om vigtigheden af at få det tilført, gennem den mad vi spiser. De essentielle aminosyrer er: phenylalanin, histidin, isoleutcin, leucin, lysin, methionin, threonin, tryptofan og valin.

Hver eneste af disse essentielle aminosyrer er lige så vigtige som de enkelte vitaminer og mineraler. Hvis kosten indeholder for lidt protein, eller hvis en eller flere af de essentielle aminosyrer mangler, kan der ikke fremstilles tilstrækkeligt meget af kroppens eget protein.

Når vi mennesker spiser protein, så nedbrydes proteinet til aminosyrer i fordøjelseskanalen. Aminosyrerne optages herefter i kroppen og bygges op igen til netop de proteiner, vor organisme har brug for.

Mangler en eller flere af de essentielle aminosyrer, kan denne proces ikke forløbe, som den skal.

For kræftpatienter er de essentielle aminosyrer af endnu større betydning end hos raske mennesker. Kroppen bruger de essentielle aminosyrer som forstadie til vigtige enzymer, der ikke kan undværes i de stofskifte- og forsvarsprocesser, som skal bekæmpe kræftceller. Ligeledes er de essentielle aminosyrer også uundværlige, når det gælder opbygning af visse dele af immunforsvaret. De naturlige dræberceller genkender for eksempel tumorceller og kan ved hjælp af bestemte proteiner skabe huller i tumorcellernes membran, for så at skyde flere proteiner ind i dem, som gør det af med de muterede celler.

Der er flere kilder til proteiner
Animalske kilder: kød, fisk, æg og mælkeprodukter Prioritér fisk økologiske (www.okofisk.dk), vildtlevende små fisk, som ligger lavt i fødselskæden af hensyn til mængden af ophobede tungmetaller, samt fjerkræ, lam og vildt, hvis du gerne vil anvende animalske kilder.

Vær varsom med dit indtag af mælkeprodukter og vær kvalitetsbevidst. Mælkeprodukter bør ikke optræde som hovednæringskilde, ved hormonrelaterede kræftformer. Proteinstoffet kasein, som findes i mælkeprodukter, kan muligvis have en kræftfremmende effekt. Vælg dit indtag med omhu og køb altid økologiske eller biodynamiske produkter. Prioriter et godt syrnet mælkeprodukt af god kvalitet. Ged og får kan indtages i begrænset mængde. Da smør har et lavt indhold af kasein, adskiller det sig fra de øvrige mælkeprodukter. Smør har et højt indhold af smørsyre, en fedtsyre der har stor betydning for tarmen. Smørret skal være gammeldagskærnet for at få adgang til smørsyren. Jeg ved kun af, at Naturmælk kærner deres smør på gammeldags vis, hvis det skal være økologisk

Vegetabilske/planteproteiner: nødder, frø og kerner,
linser, bønner, bælgfrugter, quinuo, tofu, gamle
kornsorter

Spis gerne mest vegetabilske og økologiske proteiner fra eksempelvis bønner: tofu (lavet af sojabønner), sorte, hvide, brune og røde bønner, hestebønner, smørbønner, sortøjebønner. Linser der findes som: Le puy-linser, røde linser, brune, gule og grønne linser. Ærter: kikærter, sukkerærter, grønne og gule ærter. Nødder og kerner. Så er der quinuo, som egentlig bor under afdelingen for korn, men en super proteinkilde, idet den indeholder samtlige de essentielle aminosyrer, særligt lysin, methionin og cystein. Den er rig på mineraler bl.a. kalk, zink og magnesium.

Hvis du er vegetar/veganer eller har et ønske om at blive det, er det værd at give proteinkomplementeringen lidt opmærksomhed. At proteinkomplementere handler netop om at sikre sig indholdet af de essentielle aminosyrer, som er omtalt ovenfor. Eksempelvis lysin, threonin og methionin kan være lidt problematiske at få i tilstrækkelige mængder, hvis man lever som vegetar eller veganer. Derfor er det altid en god idé at spise netop disse i rigelige mængder. L-carnitin, et aminosyrelignende stof, som kroppen selv danner ud fra lysin og methionin, fremmer forbrændingen af fedtsyrer i mitokondrierne og gør kræftceller mere følsomme over for kemoterapi og strålebehandling.

Lysin, threonin og methionin findes i eksempelvis bønner, linser, grønsager, paranødder, ærter, kikærter. Nogle mener, at proteinkomplementeringen er noget fra en svunden tid. Men jeg har gennem tiderne lavet mad til vegetarer og set tilstrækkelige kostdagbøger. Jeg har konstateret, at alt for mange ikke er opmærksomme på at spise særligt varieret som vegetar og risikerer derved at komme i mangel.

Her følger eksempler på at proteinkomplementere:

Kartofler
+Bælgfrugter og svampe
+Grønsager og korn og svampe

Korn
+bælgfrugter og grønsager
+mælkeprodukter

Ris, brune
+bælgfrugter
+sesam + ærter
+grønsager + nødder + svampe

Supplér endelig de forskellige grupper med masser af økologiske eller biodynamiske grønsager.

Afslutningsvis kan jeg tilføje, er du bekymret for ikke at få tilstrækkeligt med proteiner, enten fordi du hovedsagelig befinder dig bedst på vegetarisk kost, eller måske har nedsat appetit, er det muligt med et tilskud af proteiner. Undgå tilskud baseret på soja, da soja i for store mængder kan virke forstyrrende på hormonbalancen. Der findes muligheder for proteintilskud fra eksempelvis ris. Warrior Raw Protein eller Rice”Fast and be Clear” er begge gode proteintilskud baseret på brune ris.





Til sidens top


SØG PÅ TIDSLERNE.DK
Søg blandt mere end 236 artikler


Deltag via Facebook

Læs tidligere blade